Thailand 2007

deel 3...

07-07-2007

Daar zijn we weer,

Ayutthaya, uitzicht op de rivierAfgelopen maandag hebben we Kantchanaburi verlaten. Dat ging nog met een beetje tegenslag, want we hadden geboekt om met een minibus naar Ayutthaya te gaan. Alleen kwam het busje niet... Na een tijdje bleek dat ze pech hadden met het busje, en nog wat later (inmiddels 50min verder) dook er een oude BMW op... we werden per taxi naar Ayutthaya gereden! Weliswaar niet ruim natuurlijk samen op de achterbank, maar wel lekker je eigen privé chauffeur! (en airco). Onze chauffeur had wel wat eigenaardig rijgedrag; hij trok bij voorkeur (schokkend) op in z'n 2. En verder bleef hij het liefste de hele weg in de 5e versnelling rijden. Op de snelweg geen punt natuurlijk, maar hij schakelde pas uit zijn 5 als hij ONDER de 50 reed ;-)

Rijstvelden onderwegOnderweg rijd je vaak tussen de rijstvelden dus dat is wel leuk. Ook was dit niet zo'n enorme dare-devil, dus je kon vrij ontspannen reizen.

Het Guesthouse dat we hadden uitgezocht viel een beetje tegen, al was het wel fraai. ff een rapportje:

+Erg fraai pand. Ruim 100 jaar oud van donker-hout.
+Erg fraaie kamer. Koloniale stijl, inclusief oude foto's ingelijst aan de muur e.d.
-Kamerprijzen waren ruim 3x duurder dan in Lonely Planet stond (nieuwe eigenaar...)
-Eten viel vies tegen (terwijl dat ook tip was van lonely planet... (komt wellicht ook door nieuwe eigenaar/nieuw personeel?)
-Personeel was wel behulpzaam, maar pas nadat je iemand had gevonden... en dat duurde soms wel ff

GuesthouseGemengde gevoelens dus.

Die avond lekker op de veranda op de 1e verdieping gezeten met drankje en boek. Uitzicht op de rivier. Heerlijk relaxt

Wat Chai WattanaramDinsdag:

Ayutthaya was ooit de belangrijkste stad van het land, en dat zie je terug doordat het er stikt van de oude tempel ruines. Sommigen zijn gereduceerd tot wat hoopjes steen, anderen zien er nog altijd (hoe afgebrokkeld ook) fraai uit. Voor degenen die "Wie is de Mol" hebben gevolgd Wat Chai Wattanaram bekend van Wie is de Molop TV. Daarin zat ooit een navigatiespel over tempelmuurtjes. Dat was een tempel in Ayutthaya, en één van de fraaiste wat ons betreft: Wat Chai Wattanaram.
We hebben in het totaal 8 tempels bezocht verspreid over de hele stad. We hadden een TukTuk geregeld die ons wel langs al de tempels die we wilden zien wilde rijden (als ze er genoeg aan verdienen doen ze alles volgens mij, al zeg je dat ze 111x de rotonde rond moeten ;-) We wilden eigenlijk fietsen huren, maar bij ons Guesthouse hadden ze weliswaar een stuk of 10 bikes... 8 waren er kapot. En 2 deden het tempelsvolgens hen... alleen kon het zadel van de grote fiets niet omhoog, en dan zou ik dus met mijn knieën tegen het stuur zitten. En bovendien zagen ze er superbrak en zeker niet veilig uit. We hebben in de omgeving nog gezocht naar betere fietsen, maar stuitten steeds weer op kapotte troep. (Bij een tempel zagen we op een gegeven moment 2 toeristen rijden op fietsen die er wel ok uitzagen... maarja)

Wat Yai Chaya MongkolEen andere favoriet was Wat Yai Chaya Mongkol. ('Wat' is trouwens het Thaise woord voor Tempel). Al met al heel wat rondgesjouwd, maar dat was wel de moeite waard.

Die avond maar niet meer bij ons guesthouse gegeten maar ons laten brengen naar een andere LP tip. En deze keer was het wel raak. Lekker eten en een sfeervol restaurantje op palen.

Ayutthaya at night

Sleeping Thai in trainWoensdag,

Heel vroeg opgestaan omdat we de trein naar het wat noordelijker gelegen Lop Buri wilden pakken. In Thailand heb je 3 klassen waaruit je kunt kiezen. En de 1e en 2e kun je ook nog in 2 soorten krijgen: met en zonder airco. Niet elke trein bevat alle klassen en niet elke trein gaat even snel, dus een trein uitzoeken vergt ff wat aandacht. De trein die we eerst op het Apen in Lop Buri tempel. Monkey at templeoog hadden zou ons bijvoorbeeld meer dan 4x zoveel kosten als de trein die we uiteindelijk namen. Wel moesten we nu al om 7 uur op (en da's vroeg op vakantie!!)... toen ff een stukje lopen naar de ferry. haha ferry... ja zo noemen ze natuurlijk een boot om de rivier over te steken, maar verwacht geen Stena line. Het is gewoon een kleine open boot, waar je via een drijvende steiger op stapt. En die je met een soort tractormotor (zeker qua geluid) naar de andere oever brengt.

Apen in Lop Buri tempel. Monkey at templeHet treinritje duurde maar iets meer dan een uur, maar het bleek al gelijk een hele warme dag te gaan worden. De meeste dagen is het hier (regenseizoen) flink bewolkt (80 a 90%). Maar nu zagen we een 50/50 lucht en dus veel meer kans voor de zon om erdoor te komen. LopBuri is vooral bekend dankzij de apen die er de stad onveilig maken . Ik zeg onveilig, want de apen kunnen soms stelen. Zo was er eentje die aan Odelia haar rugzak ging hangen om de drankfles te stelen. Gelukkig Apen in Lop Buri tempel. Monkey at templekonden we net op tijd ingrijpen. De beestjes zijn natuurlijk compleet verpest aangezien de meeste toeristen ze lokken met eten in de hoop zo een goede foto te kunnen maken. (Wij gebruiken gewoon de zoom ;-) haha)

Verder valt ons dit stadje een beetje tegen. Er is niet veel te beleven. Wel veel kleine shops, maar dat heeft als nadeel dat als je iets vindt de Apen in Lop Buri tempel. Monkey at templekans groot is dat ze het niet in jouw maat hebben... heb zo heel wat overhemdjes aan mijn neus voorbij moeten laten gaan... Aan het eind van de dag (het ging toen ook regenen) werd er ineens een fikse markt uit de grond gestampt en dat was wel ff gaaf. Overal stands met vers eten en met allerlei kleding e.d. Toen ineens nog wel ff een polo gescoord en daarna natuurlijk ergens lekker zitten eten ;-)

Odelia in de nachttreinLaat in de avond gingen we naar het treinstation want we hadden tickets voor de nachttrein helemaal naar Chiang Mai.

Al het trein personeel is super service gericht, en al op het perron willen ze je exact op de plaats neerzetten waar volgens hen de wagon stopt met jouw slaapwagon... wel een beetje jammer voor zo'n mannetje in uniform dat de wagon vervolgens ongeveer stopt waar we zelf eerst klaarstonden ;-)

Guido in de nachttreinOnze banken waren al opgeklapt en veranderd in 2 bedden. Aparte ervaring zo'n wagon vol provisorische bedden. We hebben natuurlijk wel eerder in slaaptreinen overnacht (oa naar Praag en in Kenia), maar deze was toch weer anders... beter ook. We konden onze slaapplek lekker afdekken met een gordijn (ook al kwam daar nog wel licht door) en dan lag je lekker in je eigen "tentje"...

donderdag

Chiang MaiBest redelijk geslapen en dan sta je ineens 's morgens om 7 uur op het station van Chiang Mai. Daar zijn we op een SongTaew gesprongen (overvol) op weg naar het guesthouse dat we op het oog hadden (na een tip van Bart). 'Song Taew' is een Pickup met achterin een overkapping met daaronder bankjes. Het betekent letterlijk "twee rijen", en zo zit je ook in die dingen. In veel steden en dorpen zijn song thaews het aangewezen middel van vervoer. Soms vormen ze pendeldiensten op vaste routes, maar ze zijn altijd voor elk tripje te charteren.

Chiang Mai guesthouse. Julie'sOns Guesthouse was inderdaad een goede keuze. Erg gezellige setting... moeilijk te beschrijven. Een soort hippie-dorp, maar dan wel down-to-earth?! En er is een binnentuin met heerlijk relaxte stoelen en ligbedden onder gezellige afdakjes... gewoon heerlijk relaxt.

Chiang Mai; op de fietsOmdat het fietsen ons eerder al zo goed beviel zijn we gelijk om de hoek fietsen wezen huren zodat we er heerlijk zelf op uit konden. En dat was een super keuze, want we hebben heerlijk genoten van het rondfietsen in deze zalige stad met zijn chaotische verkeer (maar dat is typisch Thais geloof ik. Men rijdt redelijk vrij om de verkeersregels heen ;-) haha)

Chiang Mai bazar / market's Avonds ook gelijk naar de befaamde Night Bazaar geweest. Een enorme opeenstapeling van stands waar men probeert artikelen te verkopen (aan toeristen). Erg groots. Maar het viel ons wel een beetje tegen. In Kanchanaburi hadden we een echt gave Night Market bezocht... het verschil zit em in de authenticiteit denk ik. Waar we in K zo'n beetje de enige blanken waren en de markt echt diende voor de Thai zelf... in CM is de markt weliswaar vele malen groter, maar eigenlijk zijn alle stands gericht op ons toeristen met prullaria, kleding en souvenirs. Wel leuk, maar niet zo bijzonder als de 'real thing' wat ons betreft.

Vrijdag.

Chiang Mai; op de fietsDit was de eerste echte regenachtige dag waardoor bleek dat we in het regen-seizoen zitten. Eerst een grote bui (vrijwel elke dag is er wel eentje van een klein uurtje), maar daarna bleef het vrijwel de gehele dag miezelen... de luchtvochtigheid gaf hier dan ook 100% aan, dus ja... dan kan het ook niet echt droog worden. Op zich wel lekker, want het is steeds heel warm en door de hoge luchtvochtigheidsgraad ook benauwd. Je loopt steeds te zweten, dus dan is wat verkoeling wel lekker.

Chiang Mai; eten aan het waterDus hebben we heerlijk gehangen op de veranda en gelezen. Daarna nog wel de stad in gefietst om alvast een auto te regelen voor het vervolg van onze trip en wat geshopt.

Zaterdag 7-7-7

...eerst net na middernacht Pa een SMS gestuurd, aangezien hij volgens de Thai al jarig was! Gefeliciteerd!!!!

Chiang Mai bazar / marketVandaag weer veel gefietst, en dat is toch wel een geweldige ervaring. Je raakt steeds meer gewend aan de verkeersregels hier... of eigenlijk de manier waarop men ze compleet negeert en er gewoon een grote chaos van maakt, die bij nader inzien toch best erg prettig kan zijn. De kick om daaraan deel te nemen en er echt in op te kunnen gaan is niet te beschrijven. Vooral het ritje net vanaf het restaurant een aardig eindje hier vandaan door het donker was erg gaaf. Iedereen schuift constant heen en weer van baan naar baan, en dat moet ook wel, want overal staan voertuigen stil of geparkeerd. En wij gingen daar heerlijk in op.

Verder hebben we dus uitgedokterd hoe we de komende dagen gaan vullen. Maar dat lezen jullie wel in komende mails.

Xtra:

Even voor jullie info: Kantchanaburi ligt ten noordwesten van Bangkok. En Ayutthaya ligt ten noorden van Bangkok. Daar weer noordelijk van ligt Lop Buri, en Chang Mai ligt helemaal in het noorden. (kijk anders ff op deze kaart)

Over guesthouses/overnachtingen nog het volgende:

Guido&Odelia aan het etenJe kunt in Thailand al voor zo'n euro per nacht overnachten. Dan lig je alleen wel met een matrasje op de grond en is het kamertje niet veel groter dan die matras. Dat is het ene uiterste. Het andere uiterste zijn de **********-resorts. Daartussen zitten de "normale hotels". Uit onze mails kon je al opmaken dat wij vaak in Guesthouses zitten. Maar we laten ons natuurlijk niet in zo'n klein stinkhokje duwen, dus we gaan dan vaak voor guesthouses die ook wat luxere kamers hebben, zodat je niet altijd je WC en douche op de gang vindt en met andere moet delen, maar dat je die als het even kan voor jezelf hebt.

....ik vergeet vast nog van alles, maar zo is het wel weer genoeg...

DEEL 2 <<---------- -------->> DEEL 4

© Foto's & verslag: Guido Aalbers.

Klik Hier voor alle foto's, of hier voor een (kortere) slideshow.

Pics from Guido Aalbers. Also beautiful country's like Thailand and islands like Koh Phi Phi also known as Ko Pi Pi. Bangkok, MBK, Sawadee, Hellfire pass, river kwai, Tiger Temple, Guesthouses, Ayutaya ayuthaya, Ayutthaya, Chiang Mai, SongTaew, Night Bazaar, Birma, Myanmar. Sukothai temple's budhha budha Cjina town LongTailboat Railay (ook wel Railee, Reelee, Ralee, Raylee, Railai. Beach Holiday or vacacion. vacation. Phranang Cave Beach phra nang resort birma Myanmar.