Thailand 2007
Foto's & verslag: Guido Aalbers

DEEL 4

13-07-2007

Jaaaaaaa dat waren ff super dagen zeg!

ossenwagenZondag werd onze huurauto afgeleverd bij ons guesthouse aangezien we er 4 dagen op uit wilden met de auto. Waarom de auto denk je wellicht, aangezien we al aangaven dat het in Thailand stikt van de mogelijkheden qua vervoer. Nou dat zit zo... we wilden erg graag naar de grensstreek in het noordwesten, dit naar aanleiding van een tip van vriend Bart dat je daar het "echte ongerepte bergdorpje in de grensstreekThailand" kunt vinden. Nog niet verpest door toeristen. Maar een deel van de door hem geadviseerde route wordt niet bereden door trein/minibus/bus e.d. Eigenlijk kun je daar alleen reizen met eigen vervoer of achter in de bak van een pickup.

huurautoDat rijden is natuurlijk wel ff wennen, want ze rijden hier aan de linkerkant vd weg (meestal). (En over de chaotische manier van rijden had ik al bericht) Stuur zit dus ook anders, dus leek het ons handig om een automaatje te nemen, zodat je niet ook nog loopt te klooien met een versnellingspook aan je verkeerde kant ;-) Goede keus.

bochtige wegen langs rijstveldenWe hebben een lekkere oude Toyota bak. Wel lekker airco, en verder nog een authentieke radio-cassette-player (ze bestaan dus nog). En het autootje heeft al bijna 2ton gelopen en wat krassen en deukjes. Dus daar kunnen we niet veel aan verpesten. ;-)

thai_07-07-08_518Gelijk het drukke verkeer van Chiang Mai in, waar we gelukkig al aan gewend waren dankzij onze vele fietstochtjes door de stad. Zonder problemen kwamen we de stad uit en gingen we op weg richting Mae Sariang (zoek maar op op de kaart. Ligt vrijwel tegen de grens met Myanmar [ook wel Birma])

Hoe verder je van de grote stad komt, hoe lastiger het navigeren voor Odelia werd. De borden zijn ineens niet altijd meer in Thaise tekens in combi met letters... sterker nog; op een gegeven moment was 90% in Thaise tekens en stond er bochtige wegen  met versperringenvoor elke beslissende afslag slechts nog 1 keer de naam met letters onder... maar de positie van dit voor ons 'beslissende bord' stond soms meer dan een km voor de afslag, maar soms ook pas op het knooppunt zelf... daardoor konden we ons qua rijstel wel prima aan de Thai aanpassen ;-)

moeilijk thaise tekens[Tussendoor: het Thais kent geen normale letters, maar is een schrift met tekens, net als bij Chinees. Dus plaatsnamen moeten worden omgezet naar letters, fonetisch, met als gevolg dat ze het constant anders schrijven. Zo kun je zowel 'Mo Chit' als 'Mor Chit' tegenkomen, zowel 'Rachadamri Road' als 'Ratsjadamri Road' of 'Rajadamri Road', 'Chit Lom' zowel als 'Chitlom' of 'Chid Lom' of 'Chidlom', 'Asok' net zo goed als 'Asoke', om maar enkele voorbeelden te noemen.]

Elephant CampWe wilden graag nog naar 1 vd vele Olifanten kampen, en hadden gelezen dat degene die ver van de stad in de echte natuur liggen de gaafste zijn. Dus wij zijn een National Park ingereden (oerwoud) op zoek naar een Elephant Camp dat daar zou moeten zijn. Op een gegeven moment zagen we een afbeelding van een olifant en moesten we een blubberig zandpaadje de jungle inslaan... het pad werd Elephant Campalsmaar smaller tot het nog maar net zo breed was als de auto... (wij duimen dat we geen tegenligger zouden krijgen). Uiteindelijk vonden we een paar houtenhutjes ergens bij een openplek vlak bij water. We waren er!!! De olifanten waren net ff een tochtje maken (bleek na uitleg met handen en voeten en met hulp van een Elephant Campchauffeur die wel wat Engels kon). Hebben we ff een half uurtje gewacht en toen kwamen er 5 of 6 olifanten uit de jungle stappen. Om een lang verhaal (iets) korter te maken: wij samen op zo'n Achterop de olifantolifant, een jong ventje ging op zijn kop zitten, en zo sjokten we door de rivier en toen de jungle in.... gewoon wij, dat jochie samen op een enorme olifant (we kregen de grootste). Dwars door het oerwoud vol bamboe... prachtige ervaring gewoon, zo hoog bovenop. Aan het eind weer de rivier oversteken en toen waren we weer terug. Toen nog ff wat trossen bananen gekocht en heeft Odelia onze trouwe viervoeter nog ff beloond.

thai_07-07-08_482thai_07-07-08_493thai_07-07-08_495thai_07-07-08_497

thai_07-07-09_568Toen snel weer de jungle uit op zoek naar de weg die ons richting onze bestemming voor vandaag moest brengen. Die weg was in ChiangMai ook als 2baandweg begonnen, maar was inmiddels veranderd in een " normale" weg... en dat normale werd ook steeds wat bochtiger aangezien we over vele heuvels/bergen moesten. Soms waanzinnig stijl.

Eten in een steegjeOnderweg kregen we trek en zijn we in een dorpje gestopt... nergens een restaurantje te bekennen. Na lang zoeken wel een vrouwtje dat langs de kant vd weg stond te koken, met 3 tafeltjes die verdekt in een steegje stonden opgesteld (sorry ma!)

Buddha liggend in het bos op een heuvelWij gebaren dat we wilden eten (want in dit soort plaatsen vind je bijna niemand die Engels kan), zij met haar vingers de prijs aangeven... 10baht per persoon (zoek dat maar eens op via www.gwk.nl ofzo) inclusief glas water!!! Onze goedkoopste lunch tot nu toe ;-) En lekker!

Uiteindelijk voerde onze route nog langs en door andere national parks, dus het natuurschoon was ongekend.

In Sae Mariang ff lopen zoeken naar het hotelletje/guesthouse dat we via Lonely Planet hadden uitgezocht. Aan de rivier... hapje eten, boekje lezen en naar bed.

maandag:

slechte wegen. Al valt het hier mee.Vroeg opgestaan want vandaag kregen we het zwaarste deel van onze route. Van Sae Mariang naar Mae Sot (1 vd weinige grensovergangen met Myanmar) Dit is het deel waar je dus weinig vervoer-keuzes hebt. En dat snapten we al snel... de eerste helft van de pakembeet 250km ging over een smalle, kronkelende, steile weg waar af en toe ook nog een stuk uit was weggeslagen (door hevige regenval, en stroom vanaf de berg) en soms lagen er koeien, geiten of honden op de weg... soms Rijstvelden onderwegwas het asfalt compleet weg, en er waren ook bomen die dachten dat ze liggend op het asfalt wee wortel zouden kunnen schieten. Kortom... we reden vaak maar zo'n 30km per uur... en als we 50 of 60 gingen dan was dat ff luxe. Maar wel waanzinnig hoor: soms dwars door dichte jungle, dan weer tussen de rijstvelden. En de mensen zijn hier allemaal zo aardig en vriendelijk. Ik snap wel wat Bart bedoelde. Dit zijn de onverpeste Thai's... laten ze aub GEEN Engels leren, en laat de grote groepen toeristen hier wegblijven (dat lukt wel als je de weg zo laat ;-) haha).

thai_07-07-09_530thai_07-07-09_531thai_07-07-09_533thai_07-07-09_537thai_07-07-09_544

Als we in een dorpje uitstapten, dan keek men met grote ogen... Weinig blanken komen hier blijkbaar... ze rijden er misschien wel doorheen, maar op de plekken waar wij stopten, waren wij de attractie... haha ;-)

bergdorpjeTe veel moois gezien om op te noemen... wel ff een hoogtepuntje eruit pikken. We stopten in een heel bijzonder stadje... allemaal huizen (lees hutten) van houtenpalen (en op palen) in een dal en tegen een heuvel gebouwd. Overal waren kinderen op straat. En op een gegeven moment Takrawontdekten we dat er op een klein heuveltje aan de rand een spel werd gespeeld.... Takraw... Takraw is een traditioneel balspel met een net en een kleine bal van gevlochten rotan, waarbij drie spelers per team moeten trachten te scoren door de bal op het veld van de tegenspelers, binnen de Takrawaangegeven grenzen, te doen landen. Men mag hierbij elk deel van het lichaam gebruiken, behalve de handen en onderarmen. Een soort voetvolleybal dus en heel spectaculair, omdat die mannetjes allemaal superlenig zijn en de ene omhaal na de andere maken. Genietend staan kijken.

Toen door naar Mae Sot (het grensplaatsje). De weg werd nu ook beter.

thai_07-07-09_599Daar aangekomen bleek het guesthouse dat we wilden al vol te zitten.. En eigenlijk viel de plaats ons ook wat tegen. Aangezien we de dag erop naar Sukothai wilden, besloten we dat het handig was om al een eindje verder die kant op te rijden, zodat we meer tijd zouden hebben om de tempels te bezoeken op deze "World Heritage site"

thai_07-07-09_612Dus gingen we naar TAK, een verder saaie plaats, maar wel een handige tussenstop. Dit was ook weer zo'n stad zonder een woord Engels op borden... Het hotel dat we in de Lonely Planet hadden opgezocht konden we nergens vinden. Na een tijdje rondrijden zijn we maar naar een gebouw gelopen dat er wel heel erg als een (Amerikaans) hotel uitzag... we waren moe en wilden graag een kamer... thai_07-07-09_600dit zag er wel prijzig uit, maar we hadden geen zin meer om verder te zoeken. Binnen na veel gebaren duidelijk gemaakt dat we een kamer wilden zien... laten ze ons een prachtige grote kamer zien met schone douche (met warm water!) en met TV en eigen koelkast... damn luxe ineens... na weer het nodige gebaren bleek dat dit de goedkoopste kamer was (en wij denken dat dit de luxe was ;-) haha)... en toen ze de prijs opschreven waren we helemaal blij. Maar 360 bath met z'n 2en. Dat is zo'n 8 euro!!!!

Dinsdag

Tempels in Sukhothai / templeVandaag waren we (via een superweg) in notime in Sukhothai. Deze stad is net als Ayuthaja bekend vanwege de vele oude tempel (ruines). In A liggen de tempels overal door de stad verspreid, maar in S liggen ze buiten de stad centraal bij elkaar. Kwestie van fietsje huren en dan kun je in de enorme hitte van de 1 naar de ander. Prachtige dingen gezien. Echt waanzinnig fraaie tempels! Onze favoriet was Wat Sri Chum; op zich is het tempel gebouw niet heel bijzonder, maar binnenin zit een reusachtige Buddha met een gouden hand.

Wat Sri Chum.Tempels in Sukhothai / templeTempels in Sukhothai / templeTempels in Sukhothai / temple met monnikSukhothai

Op een gegeven moment waren we zo druk om ons heen aan het kijken dat we beiden bijna over een overstekende slang heen fietsten. Beestje was niet zo gecharmeerd van onze poging hem plat te rijden, want hij hief gelijk zijn kop op. Gelukkig waren we nog op veilige afstand hoor.

Sukhothai . Kruiden vrouwtjeeten in Sukhothai

Woensdag

thai_07-07-11_698Grote reisdag voor ons. Helemaal terug naar Chiang Mai gereden. Gelukkig nu over supergoede wegen, dus schoten we goed op. Dat was ook belangrijk, want we moesten de nachttrein naar Bangkok halen, waarvoor we tickets hadden.

thai_07-07-11_705bOnderweg nog wel een bijzonder tempel-gebeuren bezocht. In de streek die vroeger groot was vanwege de teak-handel, staan verschillende gave tempels van teak. ff de mooiste uitgezocht en daar natuurlijk een stop ingelast.

Daarna vol gas door naar de fijne stad in het noorden. Auto ingeleverd nadat we nog ff een Mexicaanse maaltijd hadden weggehapt, en toen werden we door het verhuurbedrijf naar het station gebracht. Hopla de nachttrein in richting Bangkok.

thai_07-07-03_356Overal lees je altijd dat die treinen in Thailand zo heerlijk stipt rijden, maar dit lijkt een beetje een fabeltje (goede promotie?), want we hoorden al van Thai, dat deze nachttrein vrijwel nooit op tijd in Bangkok is. Sterker nog: 1 a 2 uur vertraging is normaal.

We willen vanuit Bangkok vervolgens doorvliegen (supergoedkoop ticket op de kop getikt) naar het zuiden van het land, om daar eens wat van die toeristische super-beaches te bekijken ;-)

Donderdag:

We kwamen met 1 uur vertraging aan ;-)

Vanuit het station konden we zo China Town inlopen. Inmiddels hebben we in verschillende landen al wat China Towns gezien, dus niet veel nieuws onder de rijzende zon.

Door naar het vliegveld en in iets meer dan een uur vlogen we naar Krabi.

thai_07-07-22_814Hotel aan het water hadden we al via internet geregeld. Uiteraard nog ff lekker gegeten op een night market. Heerlijk op een stoeltje buiten de lekkernijen naar binnen werken. We love it!

Vrijdag:

Koh Phi Phi; longtailboatMet de boot naar Koh Phi Phi Misschien wel de bekendste/mooiste stranden van het land vind je op deze 2 eilanden. Niet voor niets werd de film The Beach (met DiCaprio) hier opgenomen. De eilanden werden enorm getroffen door de Tsunami, en vrijwel alle hotels en resorts werden weggevaagd. Maar men is de afgelopen tijd in rap tempo opnieuw aan het bouwen, en meer dan ooit. Wij vinden het nu we er zijn wel wat over-crowded.

Koh Phi Phi islandOp maar 1 vd 2 eilanden mag gebouwd worden (gelukkig!), dus die andere gaan we morgen maar eens per longtailboat checken.

Het bebouwde eiland is ook vooral bekend vanwege zijn aparte vorm, met in het midden een hele smalle strook land met aan beide kanten strand.

Koh Phi Phi beachOja... op de promofoto's van Phi Phi zie je overal een prachtig blauwe hemel, maar aangezien het hier nu regenseizoen is, is de lucht bij aankomst veel grauwer, en zijn er voornamelijk wolken. (Dat is ook de reden dat het hier nu laagseizoen is. In het hoogseizoen kosten alle overnachtingsplekken 2 tot soms 3x zoveel...). [de dagen hierna hadden we wel strak blauwe luchten trouwens!]

We slapen trouwens in een hutje met veranda en hangmat voor de deur. Dat klinkt mooier dan het is hoor, want alles staat dicht op elkaar en overal in de omgeving wordt nog gebouwd. Het lijkt wel alsof men dit hele paradijsje wil volzetten met hotels en bungalows... zonde!!!

Hierbij laten we het weer... genoeg geschreven, we gaan weer lekker naar buiten (lekker is relatief als je hier met een ventilator zit en buiten enorm loopt te zweten. Ach wat hebben we het zwaar ;-) haha )

DEEL 3 <<---------- -------->> DEEL 5

© Foto's & verslag: Guido Aalbers.

Klik Hier voor alle foto's, of hier voor een (kortere) slideshow.